TÉRZAJLÁS
Ezek az absztrakt reggelek.
A nyolc négyszög: ablakkeret,
mögötte tetők összevissza
háromszöge, sok ferde síkja,
tűzfal, kémények, szegletek:
függőleges felületek,
a lassan csúszó hó alatt
a csupasz tetőcserepek,
tetőgerincek torlasza,
bordázat párhuzamosa
a csarnok görbe bádogtestén,
a sokirányú, behatárolt,
de így-úgy mégis összetartó
koordinátákba rendezett tér
a napsugár percmutatója
egy-egy részletre rámutat,
fény élesíti, hó lazítja
a megcsuszamló síkokat,
mozgalmas, mégis mozdulatlan
formák, irányok az anyagban
tartsd tisztán a tekinteted:
vigyázz, ha nem figyelsz oda,
elkap, megszédít és begyűr
a zajló tértektonika.
LENYOMAT
Rögzített mozgás: a kutyanyomok
csokros pöttysora túl a pocsolyán,
szinuszgörbéje ellenpontozott
ütemben üget, és szemlátomást
távolodik. A lépés ritmusa
meglendíti a kutya hűlt helyét,
riszálva lépdel az anyaga-nincs
loncsos feketeség,
egy testes állat eszméje. Amott,
a másik tócsánál kisebb nyomok,
egy még-öt-perce-sincs pincsikutya
aprózó ferde sorminta-nyoma
és még odébb a megdermedt beton
rücskös felszínén puha macskanyom,
ahogy a rugalmas, puhatoló
tappancs megérzi: ez más, mint a hó.
Évtizedekig nem olvad el,
a macska helyett ott marad a jel,
rögzített mozgás, ittjárta nyoma:
mint őslény lábát őrzi a pala.
AZ ABLAKBÓL
Fénypötty-festmény az ablakból az este:
ostorlámpák, narancsszín fénysorok,
csíkot húznak a tömött szürkületbe
a lassan vonuló reflektorok,
féklámpák forró pirosa dorombol
feltorlódva a stoplámpák előtt,
buszindex villog s az ereszkedőben
színes fényekkel jelző repülők,
szirénák forgó tükrei dobálják
vörös, kék, sárga lidércfényeik,
és pattogó villámszikrákat szórnak
a hirtelen megdöccenő trolik.
Mintha más nézné belőlem a képet:
az, aki nyolcvan éve itt lakott,
egy kontyos asszony, döbbent ámulattal
támasztja két kézzel az ablakot,
nézi, nem érti, káprázó szemében
a fénypöttyökhöz név nem tartozik,
én pedig az ő sötétjébe nézek
egy kimerevített pillanatig.