Kecske
A téglalap-vágaton a fény képtelen úgy
betörni, hogy visszaverődve értelme
legyen belenézni a szembe. A kecskeszem
mint a zákányos pocsolya, tükröződő
tilalomfa, tiltása is értelmezhetetlen.
Megközelíteni, beleszeretni, sorsával
összefonódni, bizalmat ébreszteni,
elátkozni nem érdemes. Mégis ő
táplálta a főistent. Ahhoz, hogy rend
legyen, a titánok khtonikus magányát
kozmikus szálak szőjék belakhatóvá,
hogy Zeusz megmaradjon, kellett ez
a kecske, kellett ez a nézés. Nézésnek
nem is mondható – az idegenség
ragyogása, pokolszavakkal leírni nincs
elég elem. Eleve elveszített lehetőség
a lélektükörben. Ha így tudnál nézni,
bőrödből mindent megvédő pajzs,
aigisz korongja lenne, szarvadból
a mindenséget tápláló örök
élelem. Istenóvás és sátánkísértés
minden bőség, minden védelem.
Hekabé és Orpheusz
Z. Herbert emlékére
Az öregasszonyból gyereket csinál
a tragédia. Halott unokáját öltözteti,
dúdolgatva a gyerek nevét mondogatja csak,
átok szavait, ami együtt mégis altatóének.
A világra mondott összes átok
dalt idézne? Minden botrány orfikus?
Ixión kerekét nem csak a megilletődés állítja
meg – a kifordított világ botránya
kétélű penge – elvérzik tőle a részvét.
Képzeljük Orpheuszt, amint borotválkozik.
Hosszan feni a bőrszíjon a kést, arcához,
amin már előre érződik a timsó illata
úgy illeszti a pengét, ahogy hangszeréhez
a kezét sose. Mert pengetni szokott. De mi
lenne, ha vonós lenne? A gyantázás és
a bőrszíjon fenés rokon mozdulat. Szakadt
peploszával az asszony úgy köti be a sebet,
hogy ne látszódjon a vérengzés nyoma. Mintha
csak babázna. Arcbőrt a kés, húrt a vonó
beszaggat – felvérzik tőle a rend, a pengetés
bekötöz. Nem lehet felnőni az orphikus
csodához. De mit ér a felnövés?