Feliratok Friedrich Seidenstücker archeológiájához
I. A teherhordó
Ne tudd a helyet faggasd a nedves
aszfaltot gyűjts adatokat de ne
mint az ókoriak vizsgáld a teher
szállítást add hozzá a mulasztásokat.
A fák csúcsai saját nyelvükön beszélnek
ekként olvasom az idők jeleit: az ismerős
kövezet megtámasztja lábát durva
cipőjében görnyedten igyekszik célja felé
kel át az utcán figyeli átellenben
a villódzást a veszély pillanatát hátára
tett kézzel behúzott nyakkal gerincét
nyomja a súlyos teher a test az erő
mindennapos kínja megérleli a ravatalra.
Éhbérét a teremtés nyolcadik napjának
könyvelője vigasztalan számadások fölé
hajolva felrója lomha lelkiismeretemnek –
de őt: a teherhordót nem ismerem.
Hordozza az utcán a ballasztot is.
II. A szemétfuvarozók
Először mint a kézrátétel a bádoghasáb
belsejében semmi különös. A szemét
szállítás már ’928-ban jól működött
a szemeteseknek nincs becsületük
senki se nyújt nekik kezet amíg teszik
a dolguk a terhet a nyíláshoz emelik
hogy a szemét szeméthez zúduljon.
A házak haszontalannak tűnő hulladékát
megvetőn együvé gyűjtik nekik is teher
míg ki nem borítják. Romlandó keveredik
kiselejtezett emlékekkel és még évek és
évszázadok telnek-múlnak mígnem a teher
szűnőben agyonnyom minket. De erről
a szemétfuvarozók egy szót sem ejtenek.
III. A szenesek
A kocsin egyikük a kosaraknál a
többiek cipelik a kokszot: a platóról
izzadt hátukra dől a súly kormos
por táncol izmaikon és a tárnák
mélyén ahol elhal a visszhang.
Kezük lazán ökölbe szorítják értik
a módját válluk terhe ki tudja
hány ezret betemetett a bányákban.
Már most pedig hol van még
a vége mennek szét kosaraik a
tehertől és derekukon maradandók
a kérgesedések: majd sokkal később
hull az égből a tűz.
IV. Az útkövezők
Gránit legyen: a járdaszegély magasságát
a hivatal szabja meg itt normákban
gondolkodnak már hogy keletkezne így
törmelék. Fokról fokra odébb magasba
emelkedő házak az útburkolat lepecsétel
mi sem nőhet alatta távolabb a tájban
fák. Például kövezett szabad lépcsők
a hatalom lépcsőfokai parkokba vezető
félreeső homokos utak rögös mezsgyék
széles macskaköves utak visznek a gyárakhoz.
Kemény sima kövekre üt a stokkoló kalapács
két marokra fogják a kalapácsnyelet izom
erővel lesújtanak széthasítják a gránitot
szegélykövek közt folyik az utca szennye.
Lépni se nemhogy menetelni az útkövező
vakmerőn irdatlan botlatókövekre1 gondol.
V. A mészáros
Élne a vágómarha is kötőféken
ballag nem hallja mikor a bunkó
lesújt. A borjak kedvesek húsuk
keresett ünnepnap áldozatkészek
hétköznap csakúgy senki se oktatja
őket effajta különbségre.
Ha könnyű fuvallat hozza a szagot
máris lohad a kedvünk emeli a
mészáros a kalapácsot lendül a
karja kábító ütésre talál újra lendül le
ereszti. Elhagyja a színteret visszavonul
a karosszékbe szemlélődhet nyugodtan
ráérősen – lebunkóz vígan van
hasonszőrűek között.
FORDÍTOTTA TASSONYI HELGA
Fotolicht oder das Werk der Hände Inschriften zur Archäologie Friedrich Seidenstückers.Edition Postskriptum zu Klampen Verlag, 1998. Friedrich Seidenstücker fotói e számunkban láthatók.
Részletesebb adatok: „Um den Stein lesen zu können, muss man sich vor dem Opfer verbeugen.” „Ahhoz, hogy valaki elolvashassa a kő feliratát, meg kell hajolnia az áldozat előtt” – mondja Demnig, aki az első botlatóköveket 1997-ben Berlin Kreuzberg nevű városrészében helyezte el. Azóta Hollandiában, Olaszországban, Ausztriában és Lengyelországban is vannak botlatókövek. Magyarországon 2007-ben az első botlatókő-akciók során mintegy 50-et helyeztek el Budapesten, Szegeden, Makón és más városokban. Németországban van a legtöbb, kb. 15 000. A botlatókövek száma Európa-szerte szinte naponta növekszik, Budapesten előreláthatólag 2009. június 27-én lesz botlatókő-elhelyezés.
- 1. A német Stolperstein (botlatókő) nehézséget jelöl, mely valaki vagy valami kudarcát okozhatja. (Duden 1. kötet, 974.) 2. Stolpern: botlani, megbotlani, átvitt értelemben jelenti azt is, hogy valamit nem értünk, valamin fennakadunk. (Duden, 2. kötet, 753.) 3. A Bibilia a megütközés kövéről és a botránkozás sziklájáról beszél (Ésaiás könyve, 8, 14, Károli Gáspár ford.). 4. Gunter Demnig kölni szobrászművész botlatókő-projektje a nemzetiszocializmus idején elhurcolt és meggyilkolt áldozatok: zsidók, romák, politikai üldözöttek, homoszexuálisok, Jehova tanúi, valamint a nemzetiszocialista eutanáziaprogram áldozatainak emlékét őrzi. A művész 10×10 cm-es sárgaréz táblákat illeszt az áldozatok utolsó lakóhelye előtt a járda kövezetébe, a táblára vési az áldozat nevét, születésének és deportálásának évét, és meggyilkolásának helyszínét és évét. (www.stolpersteine.com) ↩