1 Már magával a populizmus kifejezéssel is gondok vannak. Azt fogalmazza meg, hogy a népre való hivatkozással valami nincs rendben. A populizmus mindenesetre pejoratív szó. De nem a nép a szuverén, amely a demokráciát igazolja? Nehéz megszabadulni a gyanútól: ami az egyiknek populizmus, az a másiknak demokrácia és viszont.
Teljes mértékben egyet szoktunk érteni azzal, ha egy politikus valamilyen fontos kérdést az iraki háborút, az euro bevezetését meg akar tárgyalni az emberekkel. Még ma is emlékszünk, hogyan traktálta a választóit Gladstone brit miniszterelnök órákon át azokkal a jogtalanságokkal, amelyekre a távoli Bulgáriában kerül sor, hogy megindokolja a britek beavatkozását. Rendben is van, ez a tiszta demokrácia. Vagy talán mégis volt egy adag populizmus a játékban?
Azzal ugyanis nem értünk egyet, ha valaki a retorika minden eszközét levetve viharos indulatokat kelt a tömegben. Nem kell rögtön Goebbels költői kérdésének elhangzania: Akartok totális háborút? az is elég, ha az erőszakos cselekményeket egyoldalúan mutatják be. Rögtön kialakul egy olyan hangulat, amely pogromokhoz vezethet; a nép máris föl van heccelve. Ekkor már demagógiáról beszélünk, és a demagógia módszereinek igencsak széles a skálája.
Nem mindig könnyű meghúzni a határt e két dolog, demokrácia és populizmus, választási kampány és demagógia, vita és félrevezetés között. Ennélfogva helyénvaló az óvatosság a fogalmakkal kapcsolatban. A populizmus vádja maga is populista lehet, ha demagóg módon érvek helyett hangzik el.
2 A populizmus könnyen szélsőjobb-populizmussá is válhat. A legtöbben e fogalmat valóban a politikai jobboldal újra és újra kisarjadzó hajtásaival kapcsolják össze példaként itt van Haider, LePen, Schill, esetleg Möllemann. De itt is helyénvaló az óvatosság, már csak azért is, mert a legsikeresebb populisták közül némelyeket nem lehet minden további nélkül idesorolni. A meggyilkolt Pim Fortuyn Hollandiában nem egyszerűen szélsőjobbos volt.
A populizmust és a politikai jobboldalt azért szokták gyakran egy kalap alá venni, mert azok a témák, amelyek körül a demagóg populizmus nagy hullámokat vet, gyakran a jobboldal klasszikus témái is. Manapság főleg két témára igaz ez: a törvény és a rend kérdésére, illetve a bevándorlók és menekültek ügyére.
Mindkettő nagyon fontos tanulsággal bír, ami a populizmus sikereinek megértésében is segít: ezeket a témákat a liberálisok és a baloldal félelmei töltötték fel ennyi feszültséggel. Mivel a liberálisok és a baloldal kerülni próbálják ezeket a témákat, a gátlástalanok tőkét kovácsolhatnak belőlük. Így vált a törvény és rend maga is jobboldali kifejezéssé, és alakult ki az a benyomás, mintha a liberális és baloldali politikusok elfogadnák a jogtalanságot és a zűrzavart.
Ebben a tényben már benne van a válasz is. A New Labour egyik legfőbb pozitívuma az volt, hogy legalább megpróbálta visszaszerezni a jobboldaltól a kínos témákat. Jó szlogen volt a Tough on crime, tough on the causes of crime: természetesen szükség van a jogsértések megtorlására, de ugyanilyen fontos, hogy a szegénységben vagy társadalmi kitaszítottságban gyökerező okaikat megszüntessük. A bevándorlás esetében is hasonló tendenciák figyelhetők meg mostanában. Jogosan teszünk különbséget a Zimbabwéból és a Dél-Afrikából érkező menekültek között. Az egyik egy gyilkos rendszerből, a másik egy alkotmányosból menekült el. Fontos azt a kérdést is föltenni, vajon mekkora bevándorlást képes elviselni egy közösség úgy, hogy még ne veszítse el éppen azokat a jellemzőit, amelyek a bevándorlók számára vonzóvá tették.
Nem kell tehát a nyilvános viták kínos napirendi pontjait átengedni azoknak, akik demagóg módon tőkét akarnak kovácsolni belőlük. Persze tagadhatatlan, hogy az olyan kérdésekre, mint a törvény és a rend vagy a bevándorlás, csak bizonyos mértékben adhatók liberális vagy baloldali válaszok. A New Labour példája azt mutatja, hogy a gyakorlatban könnyebb keményen fellépni a bűnözőkkel szemben, mint megszüntetni a bűnözés okát. Ehhez olyan tisztaságra és megkísérthetetlenségre van szükség a hatóságok részéről, amellyel csak kevesen bírnak.
3 Segíthet viszont talán az, hogy a populisták nyilvánvalóan képtelenek a kormányzásra. Mindazt azt előnyt, amit a választási kampány során a demokraták ellenében szereznek, azonnal el is játsszák, amint miniszteri székbe ülnek. Az utóbbi időkben különösen sok példát láthattunk erre. A Bossi-liga Olaszországban, az osztrák FPÖ, a holland Fortuyn-párt, Schill bíró Hamburgban rögtön csődöt mondtak, amikor arra került volna a sor, hogy szavaikat tettekre váltsák.
Ez részben személyiség kérdése is. A jobboldali populista vezérek többnyire csillogó személyiségek, akik a normális pártokban már csak emiatt sem viszik sokra. Mellékfigurák valamiféle ferde vonzerővel. Ezért is választják meg őket: mert olyan mások. Az ilyen populisták aztán nem is alakítanak ki teherbíró szervezetet maguk körül. Pártjaik lazán összekapcsolódó képződmények, tele más, nagyra törő mellékfigurákkal, valódi program-mag és szervezeti fegyelem nélkül. Bizonyos módon az ő példájuk illusztrálja, mire is jók végső soron a politikai pártok.
Mindenekelőtt azonban akkor mutatkozik meg, hogy a populisták vonzereje távolról sem a tettekben gyökerezik, hogyha részt vehetnek a kormányzásban. A populista csoportok ugyanis tiltakozó csoportok. Ez ártatlanabbul hangzik, mint amilyen. Bármikor megtörténhet, hogy az ilyesfajta vezérek és csoportosulások olyan sok szavazót csábítanak magukhoz, hogy nemcsak koalíciós partnerek, hanem egyeduralkodók lesznek. S akkor nem ám valamilyen reformprogram várható: sokkal inkább a hatalom bebetonozása. Ártalmatlanabb esetben valamilyen Berlusconi- féle kormányzás, amely a hatalmat arra használja, hogy a jogrendszert a saját érdekei szerint kiforgassa. Szélső esetben jönnek a kivételes törvények, minden következményeikkel. Így a populisák kormányzásra való képtelensége maga is veszélyt jelent.
4 A populista témák nem mind jobboldali gyökerűek. Azzal szemben, amit általában globalizációnak szokás nevezni, valamiféle baloldali populizmus is meg szokott jelenni. Oskar Lafontaine a német SPD-ben jó példa erre, beleértve egyébként azt is, hogy saját Saar-menti szociálissegély-birodalmának határain kívül nem volt képes a kormányzásra. A hangsúlyozottan antikapitalista baloldali pártok visszatérése a skandináv államokban vagy Hollandiában szintén ugyanide tartozik.
Itt is igaz, hogy a tradicionális pártok egy témával nem, vagy legalábbis nem a megfelelő módon foglalkoztak. A globális piacok kihívásaira adott neoliberális választ tévesen valamiféle szabályok és határok nélküli kapitalizmus támogatásaként értelmezték. Arról is elfelejtkeztek, hogy a szabadságot az egyenlőség elé lehet helyezni, de eközben nem szabad elfelejteni, hogy minden polgárt megilletik a részvétel alapjogai. A piacok mindig szabályok összetett rendszerén alapulnak. Sosem szabad egyeseknek megengedni, hogy mások alapvető esélyeit megnyirbálják; a privilégiumok és a piaci konkurencia összeegyeztethetetlenek egymással.
5 A populizmus egyszerű, a demokrácia összetett: végső soron talán ez a legfontosabb különbség a néphez való viszonyulás e két formája között. Még pontosabban kell fogalmaznunk. A populizmus a problémák tudatos leegyszerűsítésén alapszik: ebben rejlik a vonzereje és sikerének titka. Túlságosan megnő a bűnözés? Szigorúbban kell föllépni ellene. Túl sok menekült érkezik az országba? Nem kell beengedni őket. A globális kapitalizmus hatására elszegényedünk? Korlátozni kell és kész. Ilyen egyszerű.
Éppen hogy nem ilyen egyszerű. És ha a populisták kezdenek kormányozni, észre is veszik ezt. Akkor aztán tanácstalanul állnak az összetett problémák előtt. Hoznak pár szimbolikus döntést megerősítik a rendőrséget, börtönt nyitnak az illegális bevándorlóknak, beszédet tartanak Porto Alegrében, nem Davosban , de ezzel vége is. A probléma sűrűje megmarad, mint nyiladék nélküli erdő, olyan feladat, amelynek a megoldásához keményebb alakokra van szükség, mint a demagógok.
Megtanulni együtt élni a dolgok összetettségével ez talán a legnagyobb feladat a demokratikus politikában. Az érett demokráciákban tudják a választók, hogy a politikusok virágzó álmai nem mindig válnak valóra. Megfelelő mértékű kétkedéssel hallgatják, hogy a kormány szeptemberig felére csökkenti a bevándorlók számát és a következő tavaszig 20%-kal visszaszorítja az utcai bűncselekményeket. Pontosan tudják, hogy a harmadik világ szegénysége komoly konfliktus, s azt is, hogy e problémát nem lehet egyetlen választási ciklus alatt megoldani. Az élet már csak ilyen komplikált, és sokszor csak annyit lehet komolyan remélni, hogy sikerül lépni néhányat a megoldás felé.
A nem-populista politikusok számára ez már maga is komplex feladatot jelent. Kerülniük kell a nagy egyszerűsítéseket, s közben mégis érthetővé kell tenniük a dolgok összetett mivoltát. Pontosan ez jellemezte Gladstone beszédeiben is a távoli Bulgáriáról. S egyébként ez az is, amit Bush elnök és Blair miniszterelnök az iraki háborút megelőző hosszas tárgyalási szakasz során kínok között megtanultak. Bonyolult összefüggéseket érthetően megmagyarázni: ez a demokratikus politikai vezetők egyik legfőbb feladata.
6 Hogyha ezek után egy pillantást vetünk az intézményekre, az embernek rögtön a népszavazás jut az eszébe, értve ezen különösen a kötelező érvényű népszavazásokat. Ez a demokrácia egyik lehetséges eszköze a populizmus ellen, gondolnánk. Vagy épp ellenkezőleg: populista eszköz a demokrácia ellen?
Ez a téma is ilyen a világ! összetett, s nem tűr egyszerű válaszokat. Gondoljunk csak Svájcra. Svájc különleges eset, mindenekelőtt azért, mert nemcsak hogy népszavazásos demokrácia működik benne, hanem a népszavazások előkészítése során a nyilvános vitáknak olyan hagyományuk is van, ami párját ritkítja. A választók tekintélyes mennyisége, mintegy 20 százalék vesz ilyen vagy olyan formában részt ezeken a vitákon. Ez nem zárja ugyan ki a populista kulcsmondatokat jelenleg az SVP-s Blocher erre a példa , de korlátozza a hatásukat. Mégis kétséges, hogy szakmailag bármilyen szempontból megalapozott volt-e Svájc azon döntése, hogy nem lépnek be az Európai Gazdasági Térségbe, vagyis laza szerződéses kötelékbe az EU-val. Lehetséges, hogy a népszavazás alkalmatlan egy ilyen döntés meghozatalára?
Az ilyen és ehhez hasonló kérdések még élesebben jelennek meg a hasonló hagyományokkal nem rendelkező, nagyobb országokban. Ha Nagy- Britanniában az euróra való átállásról kell szavazni, akkor ott a világon mindenről szó van: a kormány népszerűségéről, a németek feltételezett uralkodási igényéről, a nemzeti hagyományokhoz való ragaszkodásról stb., de biztos, hogy elsősorban nem a közös pénz bevezetésének speciális hatásairól. Olyan helyzet áll elő, ami valósággal csalogatja a populistákat.
Valószínűleg szükség lenne kidolgozni valamilyen politikai elméletet a népszavazásról, amely néhány alapvetően közérdekű témára korlátozná a hatáskörét. Mindenesetre a nagy országokban a népszavazások iránti egyre gyakoribb, már-már rendszeressé váló igénynek inkább populizmus-, mint demokrácia-szaga van.
7 Ezek a gondolatok a populizmusról és demokráciáról elég diffúzak maradnának, ha végül nem szólnánk arról az intézményről, amely a demokrácia valódi védőpajzsát jelenti a populizmussal szemben: a parlamentről. Hiszen a populizmus lényegét tekintve parlamentellenes, még ha fel is használja a parlamenti választásokat arra, hogy hozzájusson a hatalomhoz. A populista mozgalmak sikerei ezért mindig a parlamentek gyengeségét bizonyítják. A parlamentáris, vagyis képviseleti demokrácia az az eszköz, amely lehetővé teszi, hogy valamilyen domináns összvélekedést konkrét és megvalósítható döntésekre fordítsunk le. Ahol ez hatékonyan megvalósul, ott a nagy leegyszerűsítők számára nem marad hely. Maradnak azok, amik: vagyis nagy leegyszerűsítők, akik vasárnap délelőttönként a Hyde Parkban a Speakers Cornernél zengik tirádáikat.
A parlament elvileg három dolgot kínál: helyet egyes témák részletes megvitatásához; helyet az ilyen viták döntésekre való lefordításához; s mindenekelőtt egy olyan helyet, ahol mindez nem sebtiben, hanem hosszú idő alatt történik. A parlament a pillanatnyi hangulatokat hosszú távú döntésekre fordítja le. Ez már magában véve is antipopulista funkció. Így a parlament per definitionem a demokrácia oldalán áll.
De hát ezek is nagyon egyszerű gondolatok. A parlamentek gyakran tökéletlenül veszik ezt a feladatukat. Olykor önnön populista kísértéseiknek sem tudnak ellenállni; maga a brit felsőház is közreműködött abban, hogy a terrorellenes törvényeket néhány nap alatt átverjék rajta. Közben mára már a parlament gyengülése sokkal komolyabb méreteket öltött. A végrehajtó hatalom mindenhol megtalálta az utat, hogy a parlament miatti bosszantó késlekedéseket és cselekvési szabadságának korlátozásait kikerülje. Ez összekapcsolódik a nép legtöbbször a tévénézők s általában mindenféle fogyasztó közvetlen megszólításával. A modern demokráciák lopakodó autoritarizmusa maga is olyan tendencia, mely a populizmust támogatja.
Ez fontos téma, mely külön tanulmányt igényel. Annyit azonban el kell itt mondani: ma a szabadság politikájának egyik legnagyobb feladata az, hogy megállítsuk és erőnkhöz mérten visszafordítsuk a parlamentáris-demokratikus formák kiüresítésének folyamatát.
8 A parlamentek magukban az államokban s azok kisebb részeiben, szövetségi államaiban vagy tartományaiban működnek. Ezáltal a terek, amelyekben manapság a politikai döntések megszületnek, összefolynak egymással. Jó oka van annak, hogy egyre inkább governance-ról beszélünk government helyett. Kormányozva vagyunk, anélkül, hogy konkrétan rá tudnánk mutatni azokra a kormányokra, amelyek ezt megvalósítják. A hatalom így kavarog a globális és a helyi szint között.
Ez azt jelenti, hogy sok helyütt intézményes rések keletkeznek, olyan lyukak, amelyekre nincsenek demokratikus berendezéseink. Ezeken a helyeken tenyészik a populizmus bacilusa. Elsősorban azonban nagy, általános rés tátong a polgárok és a hatalmat birtokolók között. S ez nemcsak a bizalom és az együttműködés hiányát jelenti, hanem az információ, az ismeret hiányát is. Ez a hiány szinte csábítja az ilyen-olyan összeesküvés-elméleteket, amikkel a populisták mindig is szívesen játszadoztak. Csábítja a megváltó megoldást kínáló recepteket, amikkel tele van a populisták zsebe. Nagy, s úgy tűnik, kitartó fenyegetést jelent ez a szabadságra nézve. Nemcsak valamiféle demokrácia-zavarról van szó, amelyet el lehetne hárítani, hanem egy résről a demokrácián, amelynek a betöltésére még nincsen anyag.
Van tehát feladatuk a demokratáknak.
fordította Hámori Ágnes