MI AZ A PUNK?
„Punk’s not dead”
A dédnagyapám nyolcvanévesen vöröslõ fejjel
ült a tévé elõtt és néha kirúgott a lábával –
„Ne õrülj meg, Lajos” szólt rá a dédimama
és megvetõ tekintettel nézte a focimeccset.
Kilencvenévesen a dédnagyapám megírta
az önéletrajzát, századeleji betûkkel teleírt
vastag papírlapokat osztogatott az unokáinak,
a dédunokáinak és egyáltalán mindenkinek.
Kilencvenhárom éves korában a dédnagyapám
téglákat hordozott a szegedi kertben és átment
a nála húsz évvel fiatalabb komájához politizálni.
A dédnagyapám kilencvenötödik évében kérdést
tett fel nekem: „Mi az a punk?” A válaszadást
kapásból feladtam. Milyen súlya lehet a punkságnak
annál, aki túlélte az egész XX. századot – igaz,
az egyik felében nyugdíjas volt és kertészkedett.
Kilencvenhét évesen a dédnagyapám elszomorodott,
azt hitte, elfelejtette a halál, pedig csak öregedett, öregedett
és agyi vérzései lettek, vérzett belül, az agyában.
A dédnagyapám kilencvennyolc évesen egy madárkára
kezdett el hasonlítani, egyre áttetszõbb és büdösebb lett.
A kezébõl kiálltak az erek, nem nézett focit, nem hordott
téglákat, és még azt sem kérdezte meg, hogy mi az a punk.
Feküdt egy kórházi ágyon, fehér volt körülötte minden,
fehérebb a fehérnél, talán ez vakította meg õt, már nem
ismert fel senkit. Csak a keze szorított egyet a csuklómon,
hihetetlen erõvel, ahogy az tud szorítani, akinek egy
életen át szorították a kezét, aztán elengedték. Most õ.
A dédnagyapám kilencvenkilenc éves korában meghalt,
és nem értette meg, hogy õ még nem múlt el száz éves –
nem tudott mit kezdeni ezzel a kétezerrel.
Kiszikkadva feküdt, mint egy összeszáradt palánta,
pihekönnyû volt. Dédi, punk az, hogy meghal az ember.
MI A NEVED?
Kétségbeesve, riadozva, görcsökbe feszülve,
egy végtelen litánia hangjain válaszolok:
én vagyok az a büdös öregasszony a pap elõtt
én vagyok a selyemfiú a bárban, aki mindenkit
megbaszott
én vagyok a nyálkáskezû narkós, én fekszem a padokon
én vagyok a heroin, amit befecskendezett
háború vagyok, én vagyok a kizsigerelt kutya
én vagyok a hit, higgyetek, gyûlöljetek, alázkodjatok
vas vagyok, én öltelek meg
én vagyok a remegés, én a félelem
én vagyok az anyád, én szültelek véresre
én öltelek meg már újszülött korodban, én vagyok a sav
én vagyok a haldokló katona, én vagyok, aki meggyóntat
sztár vagyok, aki megront véglegesen
én tettelek tönkre, én, már apádat is
én vagyok a történelem, a történelem és a filozófia
én a tér, engem töltesz be és engem szennyezel
én vagyok a lelked és én vagyok a kesztyûd
gyûlölet vagyok, én irtalak ki
én vagyok a fertõ, a mocsár, én nézek le rád
én vagyok az, aki megvigasztal, az utolsó
menedéked
a menedzsered vagyok, miattam lettél az, aki
festõ vagyok, engem állítasz ki, én fröcsögök rád
én vagyok, aki betilt és én vagyok az ország is
én vagyok az ittlét, itt csak én vagyok
én vagyok a bõr, én a köldök, én a szõröd
én vagyok, aki sír, én, aki megátkoz, nem vagyok
én vagyok a kopasz szerzetes, kárhozott ikonfestõ
én vagyok a képtilalom, én a vad arab horda
én vagyok a gyereked, én szeretlek csak egyedül
én vagyok a lányod, a fiad, a szeretõd,
én tettelek ilyenné, üss meg, de én vagyok az ütés
az vagyok, aki vagyok
POR
Tudta már régen, mégis próbálkozott.
Gyermeke számkivetve él, gyilkosok
gyilkosa lett. Õ mégis fohászkodott
minden éjjel. Nappal csak dolgozott.
Asszonya néma arcát kõbe véste.
Érette is fohászkodott. Peregtek
az évszázadok, már nem is nézte.
Maga elé suttogott: Mégse, mégse.
Aztán ült idõtlen, nézte a port.
Neveket számolt, egyet félretolt.
Lassan betakarta a humusz.
Ecce Adam quasi unus.